RECENZIA: Sarah J. Maas - Búrka v impériu

Žáner: YA, Fantasy
Séria: Trón zo skla
Diel: 5.diel
Počet strán: 656 strán
Originál názov: Empire of Storms

Dlhá cesta na trón sa pre Aelin Galathynius ešte len začala. Prisahala však, že sa svojmu kráľovstvu už nikdy neotočí chrbtom. Hlavne, ak je jediná, kto dokáže zostaviť armádu proti Temnému kráľovi a jeho beštiám. No Erawan neohrozuje Aelin len svojím vojskom, ale aj tieňmi z jej minulosti, bývalými spojencami a nepriateľmi. Na obzore sa však črtá vojna nebývalých rozmerov a Aelin sa musí rozhodnúť, koho a čo obetuje, aby zachránila svoj svet pred úplným zničením.

Ďalšie skvelé pokračovanie - podľa mňa, jednej z najlepších fantasy sérií. Pri čítaní tejto knihy som spravila obrovskú chybu a to, že som ju začala čítať počas skúškového obdobia, ktoré som mala, pretože keď som ju začala čítať nechcela som prestať, ale kvôli skúškam som musela a počas učenia som neustále rozmýšľala čo bude nasledovať v nadchádzajúcej kapitole a ako sa to celé skonči. A keďže som sa cez deň učila, na čítanie mi ostali len večerne a nočné hodiny, takže na dennom alebo skôr večernom poriadku som mala, že knihu som začala čítať po 23tej hodine a nevedela som sa od knihy odtrhnúť, takže som ju veľakrát čítala do 4tej rána.
    Asi aj tento fakt dosť veľa naznačuje o tom, ako veľmi ma kniha bavila. A myslím si že to je slabé slovo, pretože podľa mňa bola úžasná.

Kniha je fantasticky napísaná. Sarah J. Maas píše vážne skvelo a vie ako svojho čitateľa upútať a udržať si jeho pozornosť počas celého čítania jej príbehov. Samé prekvapenia, nejasnosti, tajomstvá, nezrovnalosti, vytváranie nových a veľmi zaujímavých vzťahov, nových spojenectiev ale i nových nepriateľov... Toto všetko a oveľa viac neustále pútalo moju pozornosť. A myslím si, že tento diel bol zatiaľ asi najviac bohatý na vzťahy, čo sa mi veľmi ľúbilo.

Ale späť k tomu štýlu písania. Pravidelne sme sa mohli stretávať, že dej bol písaný v tretej osobe a poskytoval nám pohľad na viaceré z dôležitých postáv, takže sa nestávalo, že bol dej zameraný len a len na Aelin. Čo by tiež nebolo zlé, ale takto to je jednoducho dokonalé. Aspoň pre mňa. A čo mi najviac vyhovuje, že autorka nepoužíva v knihe nadbytočné množstvo opisov, ktoré by samotný dej len a len spomaľovali a hlavne pokazili by celkový dojem z knihy.
    Dej sa od prvej po poslednú stranu neustále viac a viac zauzľoval, sem tam sa niečo objasnilo, no stále ten príbeh má čo poskytnúť svojim čitateľom. Ja osobne nemám rada dlhé série, pretože som bola toho názoru, že je to len zbytočne naťahovanie deja. Avšak pri tejto sérií tomu tak nie je, pretože v príbehu sa neustále niečo deje, celý príbeh je doslova nasýtený akciou, nebezpečenstvom a dejovými zvratmi, ktoré si dokážu počas celej doby udržať našu pozornosť.
    V tomto diely sa mi nesmierne páčilo, že sa tu začalo vyvíjať viacero vzťahov medzi postavami. To podľa mňa celému príbehu dodalo ešte väčšiu atraktívnosť, teda ak to je možné. Vznikli tu úplne nové a nečakané vzťahy, ale aj také, ktoré sme mohli vytušiť z predchádzajúcich dielov.

Čo som bola prekvapená, tak na zadnej strane knihy je posunuté veková hranica, pre ktorú je kniha určená. Z 15+ sa posunula na 18+ a musím povedať, že to bolo v deji aj mierne cítiť, ale aj na niektorých slovných výrazov. Podľa mňa to je super, pretože keď sa vážne niečo v deji pokazilo a postavy mohli zomrieť a ich jediná reakcia bolo: dopekla alebo niečo podobného typu, tak to podľa mňa bolo neadekvátne hodnotenie situácie. Takže za mňa určite "palec hore".

A Aelin? Tak tá je stále plná tajomstiev, záhad a dalo by sa povedať aj manipulácie, no predovšetkým plná prekvapení.  A aj na základe toho sa v deji objavujú nové postavy, ktoré zas určitým spôsobom obohatili príbeh, pretože je čas splácať staré dlhy, ktoré majú voči Aelin, alebo skôr voči Celaene Sardothien. V príbehu sa objavili postavy, s ktorými sme sa mohli stretnúť napríklad v novelách k tejto sérií. (Na ktoré sa ja ešte len chystám, pretože zatiaľ mám prečítanú len jednu a veľmi sa za to hanbím.)
    Jediné negatívum tejto knihy pre mňa bolo, že tu nebola ani jedna kapitola venovaná Chaolovi Westfallovi. Ale aspoň o to viac sa budem tešiť, keď sa zas objaví v príbehu.

A musím povedať, že obrovské prekvapenie bol záver tejto knihy. Pri Game of Thrones som začala mať asi až príliš rada, keď nie je všetko len zo šťastným koncom. Teda aspoň zatiaľ (pretože táto séria sa jednoducho musí skončím Happy Endom, inak by som to neprežila). Na jednej strane nám záver toho veľmi veľa objasnil, no na druhej strane sa tam aj veľmi veľa veci skomplikovalo. Nebudem zachádzať do detailov, aby som niekomu nepokazila ten zážitok z čítania.
     Takže jednoznačne pre mňa skvelý dej tejto časti. Pokračovanie príbehu som si vychutnala od prvej až do poslednej strany a už teraz sa veľmi teším na pokračovanie. Ak ste ešte nečítali túto sériu a máte radi fantasy, určite po tejto sérií siahnite, pretože to jednoznačne stojí zato.