piatok 25. augusta 2017

RECENZIA: Bryn Greenwoodová - Všetko príšerné aj krásne

Žáner: NA
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 392 strán 
Väzba: pevná väzba s prebalom 
Originál názov: All the Ugly and Wonderful Things

Anotácia:
Krásne romantický, silný, ale aj mierne provokatívny príbeh lásky medzi dvomi celkom rozdielnymi ľuďmi. Wavy je dcéra drogového dílera a psychicky nevyrovnanej, citovo labilnej ženy. Život ju naučil nedôverovať nikomu a ničomu, dokonca ani vlastným rodičom. Je uzavretá, radšej drží jazyk za zubami a už ako osemročná musí doma variť a starať sa o malého brata. Jediné potešenie nachádza v pozorovaní hviezd na poli pri dome, až raz pri tom nechtiac spôsobí nehodu – motorkár Kellen v snahe vyhnúť sa dievčatku takmer príde o život. Medzi tínedžerkou Wavy a obrovským potetovaným chlapom a, ako sa ukáže, bývalým kriminálnikom sa nečakane rýchlo vytvorí mocné puto. Pre Wavy je vzťah s Kellenom jediná krásna vec v brutálnom svete narkomanov a zhýralosti. Lenže čo je krásne pre ňu, je neprijateľné pre okolitý svet. A keď po náhlej tragickej smrti Waviných rodičov obvinia Kellena z ich vraždy, zasa putuje do väzenia. 


Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei.

     Po knihe Všetko príšerné aj krásne som pokukovala, už keď vyšla, ale po pravde bála som sa tej témy a nevedela čo od knihy očakávať a tak som po nej hneď nesiahla. Už pri čítaní anotácie, som mala z knihy veľmi zmiešané pocity, a keď sa mi kniha druhýkrát "postavila" do cesty, tak som si povedala, že si knihu prečítam a dám svoje zmiešané pocity, ktoré vo mne vyvolala anotácia, na poriadok. No pravda je taká, že sa to nestalo a moje pocity po prečítaní tejto knihy boli ešte viac zmiešané a rozporuplné. Na jednej strane, anotácia ponúkla len veľmi málo toho, čo bolo v knihe čo je samozrejme výborné, lebo prezradila len základ knihy, no i tak som bola prekvapená.


   Knihu som prečítala veľmi rýchlo, pretože si ma už po pár stranách získala a bola som zvedavá ako sa to všetko rozmotá. Samozrejme nečakala som, že sa to bude stále viac a viac zamotávať. Takže veľmi chválim autorku. Kniha bola skvelo napísaná a veľmi rýchlo sa čítala. V knihe boli zobrazené hrôzy krutého života, v ktorom sa ocitla naša hlavná hrdinka Wavy. Musím povedať, že na to aby si človek prečítal jej príbeh treba mať žalúdok. Bolo to kruté, no ako hovorí samotný názov knihy príšerné a aj krásne. Bolo príšerné pozorovať, že už malé 8 ročné dievčatko sa muselo stať - správaním, dospelou ženou, ktorá sa musí starať o svojho mladšieho brata, pretože ich rodičia o to nejavili záujem, pritom ona sama potrebovala, aby sa o ňu niekto postaral, potrebovala niekoho, kto by sa o ňu zaujímal a chránil ju. No to by chcela od svojich rodičov veľa, pretože tí mali svoje záujmy a bohužiaľ, Wavy s bratom do nich evidentne nepatrili. 

     Kniha bola písaná vždy z pohľadu prvej osoby, ale pohľady osôb sa nám striedali. Buď to bol pohľady Wavy, jej sesternice Kellena alebo iných postáv. Takže dosť často sa mi stávalo, že pri určitých situáciach som chcela práve vidieť to z pohľadu Wavy, a vedieť aký ma ona k tomu postoj, alebo prečo sa tak zachovala, ale častokrát autorka neuspokojila toto moje pranie, takže som bola nútená len a len ďalej čítať a dúfať, že sa mi podarí uspokojiť svoju zvedavosť. 

     Na začiatku knihy sa stretávame asi s 5-6 ročnou Wavy, ktorá sa ocitá v rodine svojej tety, pretože jej mama aj otec boli zatknutí. Avšak nič nebolo také jednoduché ako si to Wavyna teta predstavovala. Wavy sa s nikým nerozprávala, nejedla keď pri nej niekto bol a pozoroval ju, miesto toho sa v noci kvrádala do chladničky svojej tety alebo aj do chladničiek ostatných susedov. Po určitých incidentoch sa malá Wavy ocitá u svojej starkej, a napokon ako osemročné dievčatko sa vracia späť ku svojej matke, ktorá mená všetkých päť pohromade. Jej mama je totiž citovo veľmi labilná a nedokázala sa postarať sama o seba a nie to ešte o svoje dve deti. Často sa jej striedali nálady a Wavy sa musela naučiť tieto jej nálady rozoznávať, aby ochránila seba a aj svojho malého brata. Toto všetko je príšerné... A čo je na tom to krásne? Wavy sa aj napriek všetkému nevzdala a našla si v tomto hroznom svete svoje útočisko, ktoré nachádzala v pozorovaní hviezd. A práve v takúto jednu osudnú noc, keď pozorovala hviezdy jej osud do cesty posla Kellena. Jeho minulosť toho mala tiež čo to za sebou, no bol Wavy očarený a on jediný sa začal o ňu starať, každý deň ju viezol do školy a aj zo školy na svojej motorke, kupoval jej nové topánky, keď sa jej staré zničili alebo už jej boli malé a snažil sa ju chrániť...

     Samotná anotácia rozpráva o provokatívnom príbehu a tomu aj tak bolo. Dej nám obsiahol väčšie časové obdobie, možno že aj nejakých cca 15 rokov. A autorka nám postupne ukazovala ako sa kamarátsky vzťah Wavy a Kellena mení na niečo, čo nebolo prístupné, pretože bol medzi nimi veľký vekový rozdiel... No i tak sa jednalo o pravú a čistú lásku medzi dvoma ľuďmi, ktorí už viac ani nemohli byť odlišní ...

     Záver anotácie sľubuje, že cesta ca láskou a spoločným životom Wavy a Kellena nie je až tak úplne jasná a ani oni sami nevedia kam ich tieto udalosti, v podobe vraždy oboch Wavyných rodičov, dovedú. Nehovoriac o tom, že práve z týchto vrážd je obvinený práve Kellen. V príbehu sa nachádza veľa dejových zvratov, ktoré sú nečakané a aj vďaka tomu je kniha skvelá. Nehovoriac o tom, že ak sa čitateľ nad týmto príbehom zamyslí a trošku pouvažuje, zistí, že by mal byť spokojný s tým čo má a nie sťažovať sa na to čo nemá, pretože na svete stále existujú ľudia, ktorí sú na tom oveľa horšie....

K celkovému hodnoteniu na záver môžem povedať len toľko, že príbeh si dokáže svojho čitateľa veľmi rýchlo získať a chytiť ho za srdce. Takže knihu vrelo odporúčam.

Hodnotenie: 5/5
~N

1 komentár:

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)