sobota 8. júla 2017

RECENZIA: Jay Asher - Mŕtve dievča neklame

Žáner: YA
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 240
Väzba: paperback  
Originálny názov: Thirteen Reasons Why

Anotácia:
Najoceňovanejšia tínedžerská kniha posledného desaťročia. Moderná klasika tínedžerskej literatúry 21. storočia.
Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol buchnutý. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jeden z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Panta Rhei

Mŕtve dievča neklame snáď neušlo nikoho pozornosti. Okolo tejto drobnej knižky sa strhol neskutočný ošiaľ a to predovšetkým ihneď po tom, ako Netlix pustil do sveta seriál natočený na námet knihy. Sama sa priznám, nebyť seriálu, asi by sa ku mne kniha nedostala. Ale keď som to už videla, tak ako pravý knihomoľ som si samozrejme musela zaobstarať aj knižnú verziu. 

Ak si prejdete rôzne diskusie na internete, či už ohľadom knihy alebo seriálu, nájdete dva názory. Niektorí si myslia, že idea je príliš prehnaná. Že Hannah Bakerová bola len vyšinutá psychoška, ktorá chcela byť zaujímavá. Druhý názor, ktorý zastávam aj ja, spočíva v tom, že Hannah jednoducho bola dohnaná k samovražde vonkajšími okolnosťami, respektíve prostredím a životom stredoškoláčky.
   Atmosféra akejkoľvek strednej školy v Amerike je vždy vykreslená podobne, čiže na tom niečo pravdy bude. Šikana na dennom poriadku, nekonečné narážky, odsudzovanie a posmech. Všetko toto si študent vytrpí pokiaľ nezapadne, teda pokiaľ nie je bohatý, nepatrí k športovému tímu alebo mu ide učenie viac ako iným. Človek možno nad tým len mávne rukou a povie si, že veď sa to dá ignorovať. Áno, navonok sa to dá, ale s psychikou človeka to radikálne zamáva. No a pokiaľ nemá priateľov, je to o to horšie, že sa o svoje trápenie nemá ani s kým podeliť. Na jednu stranu sú tu rodičia, ale ani tí nedokážu nahradiť priateľov a to čo človek povie iba im. Príbeh Hannah Baker je ukážkovým príkladom, čo šikana dokáže s človekom urobiť. 


Mŕtve dievča neklame patrí k žánru YA. Z rady kníh, ktoré sa sem radia sa však výrazne vyčleňuje. Po prečítaní ale z určitého hľadiska vyvoláva pocit psychologickej drámy. Určite po nej nesiahne človek z dôvodu, že si chce príjemne oddýchnuť. Je skôr na výrazne zamyslenie sa. Človek sa neraz pozastaví nad krutosťou, ale aj zvrátenou realitou. Niekoľkokrát som si počas čítania predstavovala, ako by som na tom bola, keby žijem život ako Hannah. Ako by som v určitých situáciach reagovala, čo by som spravila, malo by to na mňa rovnaký dopad ako na ňu? Tieto a ešte mnoho iných otázok mi blúdilo mysľou a na odpoveď som prísť nedokázala. Jednoznačné je, že by to bolo ťažké, no či by som si siahla na život, na to odpoveď nepoznám. Hannah to ale dokázala a je ukážkou radikálneho riešenia, nad ktorým veľa mladých premýšľa. 

Príbeh je postavený na dvoch rovinách. Niečo rozpráva Clay, ku ktorému sa nahrávky dostali a prevažnú časť tvoria nahrávky od Hannah. Takáto výstavba bola pre mňa ako pre čitateľa veľmi pútava a prišla mi neobyčajná, čiže moju pozornosť pútala dvojnásobne. Vyvoláva to v čitateľovi zvedavosť, koho meno sa objaví ako ďalšie a aký príbeh sa s ním bude spájať. Samozrejme, dávka prekvapení nesmie chýbať. Každé tajomstvo je strašné, no vždy sa nájde ešte niečo horšie. Každý skrýva svojich kostlivcov v skrini. Zaujímavé bolo okrem dopadu šikany na Hannah sledovať aj dopad nahráviek Hannah na iných.  
   Niektoré dôvody samovraždy boli banálne. Boli to drobotinky a možno nestáli za tú katastrofu, ale keď sa niekoľko takýchto omrviniek nazbiera a spojí s ozajstnými krutosťami, tak to je už na zváženie. 

Mŕtve dievča neklame je podané viac než autenticky. V podstate je to úplne obyčajný príbeh, no svojimi myšlienkami a skrytými ideami ho posúva na inú úroveň. Ponúka psychologický opis každodenných trápení a dopad čo i len malých zlých rozhodnutí iných ľudí na človeka. V čitateľovi zanechá miestami aj rozporuplné pocity a určite sa ešte niekoľko dní udrží v mysli. 


HODNOTENIE: 5/5
Smiley

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)