RECENZIA: Sarah J. Maas - Na dvore z tŕňov a ruží

Žáner: YA, Fantasy
Séria: Na dvore z tŕňov a ruží
Diel: 1.diel
Počet strán: 424 strán
Originál názov: A Court of thorns and roses

Keď devätnásťročná lovkyňa Feyre zabije v lese vlka, na prah jej domu dorazí nebezpečný netvor, ktorý sa dožaduje odplaty. Feyre sa razom ocitá uprostred zákernej čarovnej krajiny, ktorú pozná len z rozprávok a legiend. Až tam zistí, že jej uchvatiteľ nie je žiadny netvor, ale príslušník rasy smrteľne nebezpečných a nesmrteľných férov, ktorí kedysi vládli celému svetu. A volá sa Tamlin. Na jeho panstve si postupne uvedomuje, že ľadová nevraživosť, ktorú k nemu pociťovala, sa premieňa na spaľujúcu vášeň, čo pohlcuje všetky klamstvá a výstrahy o prekrásnom, no nebezpečnom svete férov. Férsku krajinu však zahaľuje prastarý zlovestný tieň. Feyre musí objaviť spôsob, ako ho zastaviť... inak má na svedomí Tamlina a celú férsku rasu.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem Alterego.sk

Po prečítaní knihy Trón zo skla som ihneď pochopila, že nech táto autorka napíše čokoľvek budem si to chcieť prečítať. A tak niet sa čomu čudovať, že som sa pustila aj do tejto novej série.

Knihu som veľmi rýchlo prečítala. Čo to znamená rýchlo? Za deň a pol som ju prečítala, pretože som sa nechcela od nej odtrhnúť a nedovolila som, aby ma čokoľvek odpútalo od knihy.
   Knihy od tejto autorky sa oplatí mať doma v poličke z dvoch hlavných dôvodov. Obsah je jednoducho skvelý. A ten druhý dôvod, tie obálky kníh sú super. A táto je ešte o to lepšia, že nehrozí, že názov knihy sa ošúcha ako sa mi to stalo pri všetkých dieloch Trón zo skla.
A ten obsah? V tejto knihe si pre nás autorka opäť pripravila nový svet, s novými problémami, v ktorom sa dej odohráva. V tomto svete sa nachádzali rôzne tvory, s ktorými sme sa nestretli vo svete Aelin/Celaeny, no na druhú stranu sa tu objavujú ľudia a féri.
Autorka nám podrobne opísala tento nový svet. Všetky problémy a nástrahy, ktoré v ňom číhajú či už na Územie ľudí alebo na Férsku ríšu. Taktiež tu je opísané, ako svet vyzeral predtým, aké zvyky a tradície tam boli a čo viedlo k tomu, aby sa ten svet pretransformoval na podobu, v ktorej sa dej odohráva. Takže v knihe sa nachádzajú opisy, ktoré nám umožňujú cestovať v čase a sledovať všetko ako sa to menilo. Taktiež v knihe sa nachádza veľa dialógov, ktoré nie sú len tak nevinné ako sa na prvý pohľad zdajú, ale ukrývajú v sebe toho oveľa viac, takže treba sa nad nimi niekedy aj zamyslieť, pretože nie všetko je tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Po pár kapitolách som začala nadobúdať pocit, že čítam klasický príbeh "Kráska a Zviera" akurát, že je zaobalený do ešte väčšieho fantasy, ako samotná rozprávka je.
   Feyre zabije pri lovení v lese veľkého vlka. Sama tuší, že to bol fér, aj keď túto možnosť nechce až tak pripustiť. No peniaze za túto kožušinu dokážu na chvíľu zasýtiť jej rodinu, ktorá si však jej obetu a starostlivosť o nich vôbec neváži. Avšak Feyre musí za túto vraždu zaplatiť, keď sa zrazu na prahu ich domu ocitá záhadný netvor, ktorý jej dá na výber. Buď ju zabije, alebo pôjde s ním do jeho krajiny, kde bude do konca svojho života žiť. A tak sa Feyre ocitá na sídle svojho väzniteľa, ktorý sa však ku nej správe veľmi milo a pohostinne. No dobre tak nie úplne od začiatku, ale postupne.

Tamlin je príslušník rasy smrteľne nebezpečných a nesmrteľných férov, ktorí kedysi vládli celému svetu. Avšak i keď jeho rasa kedysi vládla celému svetu teraz tak tomu nie je a dokonca na jeho ríšu je uvrhnutá kliatba, ktorú môže zlomiť len pravá láska, aj to len do určitého časového obdobia... (Už chápete, prečo mi to pripomína príbeh Krásky a Zvieraťa.) Avšak nie je to také jednoduché ako sa to môže zdať, pretože to určite nekončí prelomením kliatby, sladkým romantickým bozkom a šťastným koncom. Aspoň nie v tomto momente, pretože autorka si pre hlavnú hrdinku naplánovala iný osud, ku ktorému sa musí prebojovať. A to doslova. A čo ak kliatba vôbec neexistuje a za tým všetkým sa skrýva niečo, alebo nikto iný.

Kniha sa vážne skvelo čítala, v tretej štvrtine sa i dej trošku vliekol a nebol až taký skvelý ako doposiaľ. Ale treba sa cez to len "prebojovať" a vychutnať si epický koniec, ktorý stál za to. V porovnaní s knihou Trón zo skla ma tento príbeh až tak nenadchol ako práve Trón zo skla. No i tak môžem povedať, že táto kniha patrí medzi tie lepšie fantasy, ktoré v sebe skrýva veľa záhad a tajomstiev. A taktiež širokú škálu postáv. Či už kladných alebo záporných. Takže o zábavu je postarané, nehovoriac o kúzlách a mágie.

Hodnotenie: 4,5/5