nedeľa 6. augusta 2017

RECENZIA: Stephanie Garberová - Caraval

Vydavateľstvo: Egmont SK
Séria: Caraval
Počet strán: 432
Originálny názov: Caraval

Ak ste o Caravale počuli čokoľvek, nevyrovná sa to skutočnosti. Je to viac ako hra. Je to mágia! Scarlett ho chcela vždy zažiť a tento rok konečne dostala pozvánku. Lenže vzápätí jej sestru Tellu unesie tajomný režisér celého predstavenia. Niet sa čoho báť, Caraval je predsa iba ilúzia... Ale čo ak nie? Nech už je to akokoľvek, Scarlett ním musí prejsť aj so zlomeným srdcom a nájsť sestru, kým sa spustí nebezpečný dominový efekt následkov a navždy ju stratí.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem
AlbatrosMedia.sk

...Vstúpte do sveta zábavy, kúzel, fantázie a predovšetkým tajomstiev a záhad...

Caraval bol už pred svojím vydaním v slovenskom jazyku pomerne ospevovaný a to z hľadiska  príbehu ale taktiež aj z hľadiska obálky. Mňa anotácia natoľko zaujala, že som sa rozhodla po knihe siahnuť a preskúmať, aké tajomstvá ukrýva.

Do Caravalu som sa púšťala s veľkým očakávaním a predpokladala som všelijaké záhady a mnoho akcie už na začiatku. Začiatok moje očakávania nenaplnil, preto moje nadšenie upadlo a jednoducho som sa príbehom nechala len previesť. Bolo ťažké začítať sa do príbehu, ktorý sa len vliekol a kde sa nič poriadne nedialo. Oboznámenie s postavami a prostredím mi prišlo pomerne zdĺhavé a nezáživné. Nemôžem povedať, že celý úvod bol zlý, ale podstatné veci, ktoré boli dôležité, boli zbytočne rozpitvávané a v konečnom dôsledku to celé iba zdržiavali. Už keď som bola na dne so silami však prišla zmena a v príbehu Caravalu sa začali objavovať iskričky nádeje. V postupovaní deja nastala veľká zmena a zrazu som knihu nedokázala odložiť. Akoby som sa ocitla pri inej knihe.

Stephanie Garber vytvorila pútavý fantasy príbeh plný tajomstiev. Spočiatku to síce tak nevyzerá, ale odporúčam vydržať útrpný začiatok. Atmosféra pôsobí rozprávkavo. Kúzla, čary, klamy a neskutočné množstvo nových vecí. Svet, ktorý autorka vytvorila, zaujme.
   Po kompletnom zrekapitulovaní Caravalu musím povedať, že autorka využila veľké množstvo fantázie, veľa vecí zaobalila tajomstvami a za seba môžem povedať, že vo mne dokázala vytvoriť nedôveru voči všetkým postávam. Nič nebolo jednoznačné a všetko ponúkalo aj možné zadné dvierka. Z tohto hľadiska hodnotím knihu nadmieru pozitívne. Ako čitateľ som musela nad vecami premýšľať a prípadne myslieť aj na iné alternatívy situácií. Zrazu nič nebolo jednoznačné, naopak všetko sa stalo nevyspytateľné. Prestalo sa šetriť zvratmi a príbeh získal nový rozmer.

Slabinu Caravalu predstavuje hlavná postava - Scarlett. Dcéra tyrana, ktorá nadovšetko miluje svoju mladšiu sestru. Takáto súrodenecká oddanosť je úplne prirodzená, avšak pri Scarlett to po pár stránkach príde únavné. Bolo iritujúce pri každej situácii čítať, ako veľmi chce Tellu chrániť. Stalo sa to aj kameňom úrazu pre rozbiehajúce dejové zložky. Akonáhle sa to začalo poriadne rozbiehať, všetko uťala Scarlettina myšlienka na Tellu. Príbeh sa zasekol a opäť nanovo rozbiehal od nuly. Autorka sa až príliš sústredila na tento Scarlettin cit, čo kazilo dojem z čítania. Nehovoriac o tom, že ako postava potom mnohé prehliadala.
   Na druhú stranu ma zaujalo, aký autorka vytvorila medzi postavami kontrast. Tvorí ho na jednej strane Scarlett a na druhej stran Julian. Zatiaľ čo Scarlett ide v línii fantázie, Julian je opora reality. Počas čítania to pôsobilo dobre, pretože jeden z nich vytvoril otáznik v hlave čitateľa a druhý ho určitým spôsobom vyriešil alebo viac zamotal.
   Postavami sa v Caravale nešetrí a oplatí sa dávať pozor. Niektoré príbeh motajú, niektoré riešia, niektoré nie sú možno ani podstatné. No sledovať je nutné všetky. Zároveň je každá z postáv vykreslená tak, aby čitateľ vedel odhadnúť charakter.

Caraval spočiatku nevyzerá nádejne, no po zlome v deji sa to rozbieha správnym smerom a vedie čitateľa do fantázie, ktorej sa medze nekladú.

HODNOTENIE:4/5