pondelok 3. apríla 2017

RECENZIA: Kristin Hannah - Slávik

Žáner: historický, vojnový román
Vydavateľstvo: Plus
Počet strán: 448
Väzba: pevná s preobalom

Francúzsko 1939. Dve odvážne sestry z mestečka Carriveau stoja zoči-voči zdrvujúcej skutočnosti - krajinu zaplavili nemecké tanky a oblohu zatemnili bombardéry, ktoré ju nemilosrdne pustošia. Viannin manžel narukuje do armády a v ich dome sa usadí nemecký kapitán. Osamelá žena stojí pred ťaživými rozhodnutiami, od ktorých závisí život jej blízkych. Jej sestra Isabelle je mladá rebelka, ktorá rieši svoju bolesť zo straty lásky a bezpečia po svojom. Slávik je nádherne napísaný román, ktorý zblízka skúma život, lásku a hrôzy vojny a tiež spôsob, akým ľudia dokážu reagovať na nepredstaviteľné životné situácie.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem kníhkupectvu Knihyprekazdeho.sk

Vraví sa, že na každú knihu človek musí dospieť. Ako násťročná som vždy nad touto vetou len mávla rukou. Vojnová téma jednoducho nebola pre mňa a nič ma nedokázalo presvedčiť o opaku. Môj názor sa čiastočne zmenil po prečítaní klasiky Na západe nič nové, ktorú sme mali prečítať v rámci povinného čítania na strednej škole. Po odchode zo strednej školy som si preto začala vojnovú literatúru všímať viac, takže už aj v mojej knižničke sa nájde pár kúskov spomínaného žánru.
   Už rozumiem, prečo človek musí na knihu dospieť. Samozrejme, že je kniha nezaujímavá, keď nerozumieme kontextu. Moje násťročné ja nemalo poňatie o vojne a tak mu to prišlo nezaujímavé. S odstupom času je však všetko inak.

Slávik je skvelým vyjadrením atmosféry vojny. Nájdeme tu pohľad obyčajnej ženy, ale aj rebelujúcej hrdinky. To znamená, že pre čitateľa je vojna opísaná z dvoch rôznych, ale zároveň dôležitých pohľadov. Vďaka tomu si vieme predstaviť, ako kruté časy znášali bežní civilisti a ako ich znášali ľudia, ktorí boli na čele odporu. Ponuro krásne a detailne podaný dopad vojny v každom smere.
   Autorka postavila príbeh na niekoľkých kontrastoch:
1. Vojna vs. pokojný život pred vojnou.  Tomuto kontrastu je venovaný úvod knihy. Je to len jeden z niekoľkých obyčajných dní. Krásny slnečný deň, rodinná pohoda a nikomu ani len nenapadne, že by sa to mohlo o niekoľko hodín začať rúcať. Dej má svoju postupnosť a čitateľ len sleduje ako sa to celé začína kúsok po kúsku rozpadať ako domček z karát. Je vidieť, že Kristin Hannah si dala veľa námahy s tým, aby dôveryhodne načrtla začiatok vojny. Zároveň vytvorila stupňujúce sa napätie a hrôzu.
2. Podriadenosť vs. vzdor. Kontrast prejavujúci sa v plnej miere na hlavných postavách - sestrách Vianne a Isabelle. Postavy sú pre príbeh vždy dôležité a v prípade Slávika to platí dvojnásobne. Prostredníctvom nich autorka detailne vykreslila ľudské osudy či rozhodnutia.
Vianne sa musela zmieriť s odchodom svojho manžela na front a že zostáva so svojou dcérou sama, pričom sa do jej domu nasťahuje nepriateľ. Isabelle zase nemienila pískať, ako druhí hovoria a tak sa rozhodla tajne prevádzať londýnskych pilotov, ktorí boli zostrelení a ktorých by čakala jednoznačne smrť rukou nepriateľa.
   Dej sa posúva dopredu buď pohľadom Vianne alebo Isabelle. Takže v dejovej línii je prítomné postupovanie vzbury, ale i prekonávanie strastiplných časov. Obe línie dokazujú, že ide o silné ženy, aj keď každá je silná v inej súvislosti.

V deji vystupuje okrem Vianne a Isabelle ešte niekoľko postáv, s ktorými sa stretávame v priebehu celej knihy. Tie najopornejšie sú samozrejme spomínané sestry, no i tie ostatné v mnohom dokresľujú príbeh. Milým prekvapením sa pre mňa stal nemecký kapitán Beck. Aj napriek tomu, že sa radí k strane, ktorá je povestná svojimi zverstvami, tak si zachováva ľudskú tvár a nevyžíva sa v nadradenosti. On v ňu v podstate ani neverí. Musím povedať, že som si ho obľúbila a to vďaka jeho povahe.

Zapredali by ste sa alebo by ste sa snažili zachovať svoju osobnosť?
Aj to je jeden z okruhov, ktoré autorka rieši. Boli by ste verní svojej osobnosti, morálke a etike? Každý robí všetko pre to, aby ochránil svojich blízkych.  Alebo by ste sa nechali presvedčiť aj na zverstvá, aby vám bolo dobre? Predpokladám, že väčšina ľudí by sa priklonila k zachovaniu svojho ja. Je to krásny ideál, ale nikto nedokáže povedať, ako by sa správal, keby vonku zúrili boje.
Vojna vždy ukáže náturu ľudí.

Smutná, tragická, emóciami nabitá kniha - presne to je Slávik. Donúti vás premýšľať o životných rozhodnutiach a ukáže vám nepredstaviteľný život počas vojny.