utorok 6. decembra 2016

RECENZIA: Victoria Aveyardová - Červená kráľovná

Žáner: fantasy
Séria: Red Queen
Diel: #1
Vydavateľstvo: Motýľ
Počet strán: 352
Väzba: pevná s prebalom
Originál názov: Red Queen

Anotácia:
Svet Mare Barrow je rozdelený krvou – červenou a striebornou.
Červená kráľovná je napínavý román od Victorie Aveyard, ktorý sa stal bestsellerom už v 25 krajinách.
Spoločnosť je rozdelená na dve časti – Strieborných špičkových bojovníkov s božskými schopnosťami a Červených jednoduchých občanov, ktorí žijú pod krutou vládou Strieborných.
Mare Barrow je sedemnásťročné dievča, ktoré patrí medzi Červených, a ani vo sne by jej nenapadlo, že by to mohlo byť inak. No opak je pravdou. Onedlho zistí, že aj napriek tomu, že je Červená, aj ona má svoje schopnosti – dokonca také silné a jedinečné, že ohrozujú celú vládu Strieborných.
Lenže zahrávať sa so silou je veľmi nebezpečné. Vo svete rozdelenom krvou sa odohráva boj, ktorý vyhrá len ten najstatočnejší. A tak sa proti sebe postavia Červení a Strieborní, princ proti princovi a Mare proti vlastnému srdcu, pričom zrada číha na každom kroku. A potom stačí už len jediný chybný krok, ktorý zničí svet, aký dosiaľ poznali.
Zachránia mladú Mare jej nezvyčajné schopnosti alebo sa jej stanú osudnými?

Príbeh plný intríg, triedneho boja a klamstiev prinúti čitateľa, aby sa ponoril do napínavého deja s túžbou zistiť, aký bude osud Mare – dievčaťa, ktoré si od začiatku obľúbi.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ



V knižnom svete neexistuje snáď čitateľ, ktorý by o Červenej kráľovnej nepočul. Obálka s obrátenou korunou, po ktorej steká krv zaujme na prvý pohľad. 

Fantasy alebo dystópií založených na selektovanej spoločnosti tu už bolo neúrekom. Selekcia, Kráľovná Tearlingu, Hry o život, sčasti aj Labyrint a dalo by sa toho menovať oveľa viac. Na druhú stranu Červená kráľovná však prináša aj niečo nové - obohacuje možnosti delenia spoločnosti. Buď máte krv červenú a vašou úlohou je slúžiť alebo máte krv striebornú a ste na vrchole spoločenského rebríčka. Nič medzi tým neexistuje. Je to jednoducho "Svet rozdelený krvou"

Červená kráľovná v sebe nesie potenciál, ktorý zároveň aj využíva. Victoria Aveyard sa možno inšpirovala myšlienkou deľby spoločnosti, ale posunula ju na novú originálnu úroveň. Rozlišovanie podľa krvi mi z časti pripomenulo historickú verziu s modrou krvou - obrazne povedané, ak vám v žilách koluje modrá krv, ste šľachtic a tým pádom nadradený. Je otázkou, nakoľko sa autorka nechala inšpirovať aj takouto historickou záležitosťou. Ak to aj nebolo jej úmyslom, podarilo sa jej problém výstižne prispôsobiť. 
   Jej svet prepracovaný do detailov prináša pre čitateľa naozaj nezabudnuteľný zážitok. 
   Odporúčam dávať pri čítaní pozor. Takmer každý detail, má svoje využitie. Aj ten najmenší a na prvý pohľad nezaujímavý či nepodstatný dokáže zamiešať karty. A keď si už myslíte, že vás nič nemôže prekvapiť, tak sa mýlite. Je až prekvapujúce sledovať vývoj postáv a samotného príbehu. Po veľmi dlhej dobe môžem úprimne prehlásiť, že ma kniha pohltila. Dokázala vo mne vyvolať záujem, pochybnosti, či pripraviť mi nečakaný šok. Všetko, čo by správna kniha pre čitateľa mala zaručiť. 

Na autorkin štýl písania som si rýchlo zvykla. Všetko čitateľovi podáva jednoduchou cestou a vie, kedy využiť priamu reč a kedy naopak na zdramatizovanie využiť trošku opisu. Bola som milo prekvapená smerovaním príbehu. Po každej prečítanej stránke som si začala uvedomovať, že príbeh nebude vôbec jednoduchý, jednotvárny či monotónny. Za všetkým sa vždy ukrýva háčik. Možno si to všimnete hneď a možno vás to prekvapí časom. Každopádne moje predvídacie inštinkty ma nespočetnekrát sklamali. 

Pri čítaní sa dá krásne pozorovať vývoj postáv. Postavy, ktoré stretnete na začiatku vôbec nie sú postavami, ktoré budete mať možnosť sledovať v závere. Okrem hlavnej postavy robia veľké kroky aj tie vedľajšie. Niektoré ovplyvňujú príbeh viac, niektoré menej, no ich miesto v príbehu nie je silené ani zbytočné. Zatiaľ čo pri iných knihách by nebolo na škodu, keby niektoré vedľajšie postavy z príbehu zmizli, pri Červenej kráľovnej si dovolím tvrdiť, že bez nich by to nebolo ono. Príbehu len a len prospievajú. 
   Keď som sa do Červenej kráľovnej púšťala nemala som takmer žiadne očakávania. Obávala som sa iba jedinej veci - že Mare bude ako ostatné "hrdinky". Mare však na moje prekvapenie bola úžasná. Nekonala zbrklo ani nerozvážne, skôr sa snažila nad všetkým premýšľať a hľadať tú správnu cestu, po ktorej sa vydať.

Červená kráľovná je kniha s pomerne veľkým množstvom akcie. Nechýbajú však ani rodinné väzby, humor či smutné situácie. Skombinovať všetky tieto veci môže robiť problém, ale Victorii Aveyard určite nie! 
Čo dodať? Nech už mám v rukách druhý diel - Sklenený meč.


HODNOTENIE: 5/5

Smiley💋

4 komentáre:

  1. Na túto knihu sa chystám už veľmi dlho, ale akosi som si ešte nenašla čas. Táto recenzia mi pripomenula, že by som sa do nej mohla aj pustiť. :)
    Inak, supe recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bola som na tom podobne, tiež som sa na ňu dlhšie chystala, ale nakoniec stála za to :) Takže verím, že zaujme aj teba. Ďakujem :3

      Odstrániť
  2. Čítala som to ešte v angličtine, ale bolo to super. Obzvlášť sa mi páčilo to, že keď sa Strieborní červenali, tak vlastne zbledli, nie? :D :D To ej také super!
    Ale k dvojke som sa ešte nedopracovala. Vraj to je trochu slabšie ako jednotka. Škoda :( Uvidím...
    Pekná recenzia :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Strieborní pri červenaní zbledli, áno. Máš pravdu, je to super :D Je to hlavne proste niečo nové konečne.
      K dvojke ešte ani ja, tak snáď sa ti to v blízkej dobe snáď podarí. :3 Ďakujem.

      Odstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)