RECENZIA: Tom Isbell - Korisť

Žáner: NA
Séria: The Prey
Počet strán: 358
Originál názov: The Prey

Správu som napísal na kamarátovom obstarožnom písacom stroji. Počuli sme síce aj o mobiloch, počítačoch a o akomsi internete, no všetko sa stratilo v elektromagnetickom poli vybuchujúcich bômb.
Omega. Tak volali ten deň. Definitívny koniec.Nová vláda nad vojnou zničenou krajinou vyhlási stanné právo a obyvateľstvo rozdelí do táborov. O dvadsať rokov nato skupinka bažantov, ako ich označujú, zisťuje, že svet je iný, než im tvrdili. Poznačení radiáciou putujú do záchytných táborov, kde z nich vychovávajú korisť, nevyhnutnú súčasť každého lovu. Jedinou nádejou je útek do susednej krajiny, lenže lovci pozorne sledujú stopu. Utečenci bojujú za lepšiu budúcnosť a čelia nielen sadistickým chúťkam svojich nepriateľov, ale aj vnútorným výzvam na ceste k osobnej zrelosti.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Dnes som si pre Vás pripravila recenziu na knižku od Toma Isbella, ktorá nesie vcelku živočíšny názov - Korisť. Ukrýva však v sebe Korisť toľko adrenalínu, koľko v sebe nesie zver štvaná predátorom?
Na prvý pohľad zaujme grafické prevedenie, motív ostnatého drôtu vyvoláva pri čítaní tú správnu atmosféru.
Ale grafické prevedenie nie je všetko. Dôležité je to, čo sa pod týmto prevedením skrýva.

Po prečítaní prvých kapitol zistíte, že sa kniha skladá z dvoch pohľadov. V súčasnej literárnej tvorbe nič nové, dokonca sa pohľady aj pravidelne striedajú. Odlišuje sa v podstate len tým, že nejde o rozprávanie v prvej osobe. Niekedy bolo ťažké zorientovať sa koho pohľad mám práve k dispozícií. Rozprávanie bolo veľmi neurčité a v podstate chýbal cit pre rozlišovanie ženského a mužského pohľadu. Všetko vyznievalo rovnako. Samotný štýl písania mi však vyhovoval. Krátke vetné konštrukcie, dostatok priamej reči - to zabezpečovalo rýchle čítanie.

V podstate ide o klasickú dystópiu. Svet aký ho poznáme už neexistuje a to, v tomto prípade, v dôsledku dňa zvaného Omega. Poviem vám, že anotácia ponúka viac informácií o tomto dni ako samotná kniha. V nej tento osudný prevratný deň nie je príliš riešený. Je len okrajovo spomenutý, pretože je pre dej dôležitý, ale objasnenia čo k Omege viedlo a čo Omega skutočne znamenala tu nenájdete. Práve tento nedostatok ma zamrzel. Očakávala som niečo prelomové, možno niečo s čím som sa ešte nestretla, ale na moju smolu sa tak nestalo.
Ani v oblasti postáv sa Korisť veľmi neodlišuje. Hlavné postavy sú opäť zázrační vyvolení - jeden zo ženského tábora, druhý z mužského. Bola by príliš veľká náhoda, keby ich spája niečo spoločné? Asi nie. Ich postavenie vyvolených nie je náhodné, to sa dozviete počas čítania - aspoň z časti. Hope a Buchla (vážne takýto preklad?) boli bezvýrazne postavy. Celý čas som premýšľala len o tom, že mi na nich niečo chýba. Ich zmýšľanie a dokonca aj konanie bolo značne detinské a v rámci toho všetko vyznievalo detinsky. Knihe však pripisujem aj určité kvality. Páčila sa mi akcia, ktorá bola prevažne v závere. Bola na každej stránke, ukrývala kopec skvelých myšlienok a zaujímavých spôsobov riešení jednotlivých situácií. Tu autor prejavil svoju kreatívnu stránku naplno a aspoň táto časť zlepšila môj pohľad na knižku. Ako keby ju písal niekto iný.
Niektoré úseky v knihe mi pripomenuli pokusy na ľuďoch počas druhej svetovej vojny. Skvelé vsunúť niečo podobné do novodobej dystópie.

Pri dystópiach ako Hunger Games, Divergencia či Labyrint si Korisť svoje miesto pravdepodobne nájde. Kvalitu ale musí uznať každý podľa svojho vkusu. Pre mňa ale nemá rovnaké postavenie ako uvedené dystópie. Každopádne uvidím, čo poskytne druhý diel.

HODNOTENIE: 3/5