pondelok 2. februára 2015

RECENZIA: Ivana Havranová: Kaviarenské tajomstvá

Žáner: spoločenské poviedky
Vydavateľstvo: Marenčin PT
Počet strán: 176
Väzba: Pevná s preobalom

Anotácia:
Kaviarne žijú svoj život, svoje i cudzie príbehy. Ukryté medzi starými múrmi, v ponurom svetle, vítajú unavených, nešťastných, zlomených, smädných. Sú svedkami vášnivých debát aj milostných vyznaní. Kaviarne sú domovom všetkých z ulice a kto ich raz objavil, už nikdy sa necíti sám. Vedia o láskach, rozchodoch aj mordoch, ale diskrétne mlčia. Ivana Havranová poodhalila niektoré tajomstvá. Kto tu vtedy žil a bol pri tom, si určite spomenie... poznáš ten príbeh?

Za poskynutiu výtlačku ďakujem vydavateľstvu MarenčinPT



Kaviarenské tajomstvá patria medzi najnovšie knihy od autorky Ivany Havranovej. Moja prvá skúsenosť s autorkou nebola príliš pozitívna. Jej kniha Život s mačom mi veľmi neučarovala, skôr mi poriadne potrápila nervy. 
O Kaviarenských tajomstvách ale nemôžem povedať to isté. 

Čítaj viac...

Knihu tvorí 20 krátkych poviedok, ktoré sú situované do rôznych bratislavských kaviarní, vinárni a iných zariadení, kde si ľudia chodia s obľúbou sadnúť a podebatovať o svojich životoch. Verím, že každému čitateľovi je to blízke, pretože človek je tvor spoločenský a aspoň raz za čas navštívi nejakú tú kaviareň, aby si doprial či už dobrú kávu, alebo dezert. Téma môže znieť všedne a nezaujímavo, no opak je pravdou. 

Ľudské životy sú spleťou minipríbehov. Raz sú radostné a šťastné, inokedy smutné a tragické. Častokrát sa nevedome stanete svedkom citového rozpoloženia niekoho iného. Veď to určite poznáte. Vojdete do miestnosti, poobzeráte sa, nájdete si miesto na sedenie a práve pri hľadaní si všimnete druhých hostí. Všimnete si, že v rohu sedí osamelý muž s panákom na stole a tiež že o niekoľko stolov ďalej sa mladá dvojica radostne smeje. Neriešite, prečo ten muž osamelo sedí.. proste si to len namierite k opustenému stolíku, pri ktorom riešíte vaše vlastné problémy. 
Postáv nájdete v útlej knižkej naozaj veľa a ich charaktery sú rozmanité. Nájdete tu ženy so zlomeným srdcom, opilcov, umelcov. Nie každý sa vám vryje pod kožu a nie každý vás oslní. Ale tak to v živote chodí. Mne samotnej neprekážala ani jedna postava a aspoň do 5 som sa vedela vcítiť. 
Samotná autorka v rozhovore poskytla informácie, že väčšina príbehov má reálny podklad. A je tomu naozaj tak, sami si to uvedomíte, keď sa poriadne začítate. Okrem textu však knižka obsahuje aj čiernobiele fotografie, aby ste si vedeli predstaviť dané prostredie k danej poviedke. 
Autorka má zvláštny štýl písania. Graficky odčlenenú priamu reč by ste hľadali zbytočne. Ivana Havranová ju vkomponovala do reči rozprávača. Zatiaľ čo pri Živote s mačom mi to neuveriteľne prekážalo, tu tomu tak nebolo. Dokázala som reč postáv rozlíšiť a nestrácala som sa v deji. 


Vyplatilo sa dať ešte druhú šancu a som naozaj rada, pretože Kaviarenské tajomstvá som prečítala za necelé dva dni. Písmenka mi rýchlo ubiehali a ja som pri nich príjemne zrelaxovala.  

HODNOTENIE: 4/5

1 komentár:

  1. Poviedky veľmi nemusím no. Ale keď to zahliadnem v knižnici, možno si to prečítam. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)