piatok 8. augusta 2014

RECENZIA: Dominik Dán: Nevinným sa neodpúšťa

Žáner: Krimi
Vydavateľstvo: Slovart (SK)
Počet strán: 304
Väzba: Pevná s preobalom
Originál názov: Nevinným sa neodpúšťa

Anotácia:


Každý normálny človek má aspoň jedného kamaráta či kamarátku. Niekedy sa z nich stanú manželia, niekedy manželky, občas ostanú kamaráti kamarátmi. Hovorí sa, že čím ich je viac, tým je život ľahší, no nie vždy je to tak - často idú riadne na nervy. Zvládnuť výstrelky roztopašných kamarátov si vyžaduje riadnu dávku trpezlivosti, dokonca sa môže stať, že svojimi hlúpymi nápadmi doženú až k samovražde. Potom už iba rozpačito stoja nad hrobom, nechápavo krútia hlavami a stále dookola si kladú otázku: Kto za to môže? Nikto nechce byť vinníkom, nikto nechce niesť zodpovednosť za smrť kamaráta, nikto nechce cítiť vinu, ale nie každému sa to podarí. Životné cesty sa občas tak nečakane skrížia, osudy ľudí tak neuveriteľne prepletú a skomplikujú, že sa aj z obyčajnej náhody môže stať prípad. Napokon musia prísť detektívi Krauz a Chosé a pomôcť pri hľadaní pravdy. Nájsť ju môžu, to dokážu, ale zbaviť niekoho viny – na to právo nemajú. Niektorým kamarátom sa odpúšťa ťažko a nevinným sa nedá odpustiť vôbec.

Za poskytnutie výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu najlacnejsieknihy.sk


Dominik Dán je úspešný a obľúbený autor slovenských krimi prípadov, ktoré sú inšpirované skutočnými udalosťami. Zaoberá sa prípadmi z okolia Bratislavy a podľa presných opisov je možné spoznať konkrétnu časť nášho hlavného mesta. Vďaka osobným kontaktom so zlodejmi, únoscami a vrahmi sa snaží čitateľom vysvetliť nepísané zákony podsvetia. 
Autorsky sa podieľal aj na tvorbe seriálu Kriminálka Staré Mesto. Nevinným sa neodpúšťa je voľné pokračovanie knihy Na podpätkoch. 


Čítaj viac...


V poradí devätnásta kniha sa venuje(ako zvyčajne) detektívnemu oddeleniu, ktorého súčasťou sú Richard Krauz, Chosé, Edo Burger, Kuky, Váňa a mnohí iní. Celý kriminálny zbor je zmes ľudí rôznej povahy a každá postava je výnimočná niečím iným. Jeden chce vo veľkom pestovať kivi a urobiť biznis storočia, druhý by chcel prespať celý svoj život. Autor dal každému do vienka obrovský zmysel pre humor a garantujem Vám, že sa aspoň raz z chuti pousmejete nad policajnými doťahovačkami a hláškami. 


"A pre ostatných - my dvaja ideme do roboty. Keby ste chceli vedieť, kde to je, zoberte si slovník cudzích slov, mapu a môžete prísť na pomoc."

Ďalej nám je predostretý príbeh feťáka Branislava Stuhu (Bronka). Ide o bývaleho poručíka, ktorý však padol na úplne dno. Pri pokuse o krádež nešťastnou náhodou zabije a preto je v nemocnici pod policajným dozorom. 
Tretí príbeh knihy tvorí partia kamarátov, ktorí sa už piaty rok vybrali spolu na dovolenku. Práve tu sú na spestrenie použité návraty do minulosti.


Tri rôzne príbehy, ktoré spolu na začiatku nijako nesúvia. Postupom času sa však dopracujete k odpovedi na to, prečo autor zameriava toľko pozornosti na zdanlivo zbytočné postavy. Od začiatku to mal do detailov premyslené. 

Príbehy sa spoja v tom okamihu, keď sú Krauz a Chosé privolaný na prípad úmrtia Michala Korca, veľkopodnikateľa a mimochodom aj člena partie kamarátov. A spojenie sa upevní zistením, že Michal Korec bol usmrtený desaťnásobnou dávkou inzulínu. Urobil si to sám alebo mu niekto pomohol? 




Nevinným sa neodpúšťa je moja prvá kniha od Dominika Dána a určite nie posledná. Na každej strane cítiť, že knihu nepísala žena. Autor si nedáva pred ústa servítku, autenticky a reálne opisuje prostredie a situácie. Vkuse sa niečo deje a neobjavilo sa ani jedno hluché miesto. Všetko do seba zapadá. 
Ak sa dostanete do polovice knihy a zistíte, že prípad je vyriešený, nezúfajte. Autor ešte nevytiahol všetky esá z rukáva. Ešte to len začína.

"Ožrali sa, lebo život okolo nich bol odrazu akýsi divný, lebo ľuďom začalo hrabať, lebo prachy prevážili zdravý rozum, lebo vagabundi chodili po uliciach a nevinní sedeli v base, lebo politici klamali a všetci ich aj tak volili, lebo policajti kradli a zlodeji stavali nákupné centrá, lebo muži bili svoje ženy a deti a nikoho okrem novín to nezaujímalo, lebo ľuďom brali byty a domy pre tisíckorunové pôžičky, lebo vrahovia sa im smiali do očí, lebo za jednu facku vagabundovi ich pofidérny minister prepúšťal do civilu, lebo lúpežníci mohli beztrestne fackať, biť, podrezávať a znásilňovať, koho sa im zachcelo, lebo ľudia zabúdali na základné pravidlá slušnosti, lebo oni boli policajti a štvalo ich to, lebo..."
(extrémne dlhý úryvok, ale prinútil ma sa zamyslieť)

HODNOTENIE: 5/5









12 komentárov:

  1. Ja som od neho prečítala Celu číslu 17 a Nehanebné neviniatko a tiež sa nebránim ďalším jeho knihám, Dán píše naozaj dobre :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bola to moja prvá kniha, ale vážne ma bavila a prekvapila. :)

      Odstrániť
  2. Ešte som od neho nečítala ani jednu knihu, ale v knižnici som zahliadla Na podpätkoch. No aj tak som si ju nevzala, lebo ma veľmi nelákajú kriminálky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež som sa obávala o čom to bude a že to bude nudné, ale nakoniec prekvapila. :)

      Odstrániť
  3. Vo všetkom súhlasím , úžasná kniha. Pre mna bola tiež prvá od dominika dána a bola som ohromená , výborná je.
    http://addicted-to-read.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne presne, prekvapenie pre mňa veľké. :) Určite siahnem po jeho iných knihách.

      Odstrániť
  4. Knihu neznám, ale vypadá opravdu zajímavě.. :) Kdybych na ni narazila tak si ji určitě pučím, protože z tvé úžasné recenze je znát, že kniha je dobře napsaná. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, že ťa zaujala aj vďaka mojej recenzii. :3 Kľudne po nej siahni, je to pekná oddychová krimi.

      Odstrániť
  5. O knize slyším prvně, ale proč ji nezkusit, když se ti tak líbila :) Navíc si trošku procvičím slovenštinu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Super napísané.:) Od autora som zatiaľ nič nečítala, nie je to práve môj žáner, ale možno jej raz dám šancu. Určite je to kvalitné čítanie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sa tiež obávala, aké to bude, pretože takýto žáner nie je až tak mojou šálkou kávy, ale prekvapila ma, ako som písala už asi vo všetkých komentároch, heh. :))

      Odstrániť

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)