piatok 28. marca 2014

RECENZIA: Jozef Karika - Na smrť

Podrobnosti:
Séria: Na smrť - 1. diel
Počet strán: 376 strán
Vydavateľstvo: Ikar
Väzba: pevná s prebalom väzba
Rok vydania: 2012
Anotácia:
Mrazivý triler o priateľstve a láske, ktoré sa zmenili na smrteľnú nenávisť.

Dvaja nerozluční priatelia vyrastajú koncom dvadsiatych rokov minulého storočia v malom slovenskom meste. Po tragickej udalosti sú nútení utiecť do zahraničia a opustiť dievča, o ktoré súperia. Jeden emigruje do New Yorku. Stane sa pešiakom obávaného židovského gangu, zažije krvavú vojnu najmocnejších mafiánskych rodín a stúpa v hierarchii podsvetia. Druhý sa ocitne v Mníchove, kde ho zverbujú do nacistickej tajnej služby. Zúčastní sa na mnohých vražedných akciách a postupne sa mení na beštiálneho dôstojníka SS. Po vypuknutí vojny sa opäť stretávajú. Vydrží ich priateľstvo ťažkú skúšku – alebo sa z nich stanú nepriatelia na život a na smrť?
Trailer ku knihe:
Prečítajte si recenziu v celom článku. :)

Viem že to nie je žiadna novinka medzi knihami ale myslím si, že je to kvalitné čítanie, ktoré si zaslúži recenziu. ;)
Musím priznať, že po knihe som už dlhšiu dobu pokukovala, ale vždy som dala od nej ruky preč. No nakoniec som sa pre ňu rozhodla na základe určitých udalostí, ktoré nebudem viacej rozvíjať. :) Takže som veľmi rada, že som sa nakoniec k tejto knihe odhodlala.
! MÔJ NÁZOR MÔŽE OBSAHOVAŤ MENŠIE SPOILERY !
Keď sa mi kniha dostala do rúk, nevedela som nič o autorovi. Ale predstavovala som si ho ako starého muža, ktorý prežil tú strašné dobu. Takže si asi viete predstaviť, aká som bola prekvapená keď som zistila skutočný vek autora. A preto mu patrí môj obdiv.   
Táto kniha mala naozaj všetko, čo má mať dobrá a hlavne kvalitná kniha. Áno, je to drsné, krvavé, kruté, ale zato pútavé a strhujúce čítanie.
Pre mňa to bolo trošku ťažšie čítanie, kde bola na jednej strane príliš veľa informácií, čo spôsobovalo, že knihu som čítala niečo cez dva týždne (inú knihu by som mala prečítanú asi tak za 3-4 dni). Ale dej bol tak napínavý a pútavý, že som sa ku knihe vždy vrátila keď som si našla čas, pretože skombinovať čítanie zo školou nie je bohvie čo.
Ako som spomínala trošku ťažšia téma ale zato veľmi zaujímavá (2. sv. vojna a gangsterské prostredie).No veľmi mi pomohlo, že tejto téme sme sa v škole veľmi podrobne venovali a tak tam pre mňa nebolo veľa neznámych pojmov, mien  či udalostí, ale aj tak som musela nad jednotlivými časťami rozmýšľať, vstrebávať a usporadúvať si všetko.
Dej bol veľmi pútavo a strhujúco napísaný a nič mu nechýbalo, pretože tam bol motív lásky, priateľstva, odhodlaností ale aj krutosti a napätia.
Na začiatku to bol hlavne motív lásky, a to keď sa dvaja najlepší priatelia (Karol a Viktor) zaľúbili do toho istého dievčaťa (do Sáry).
Veľmi zvláštne bolo, že Viktor a Karol boli úplne rozdielni. Zatiaľ čo Viktor sa flákal, neučil sa a bol bitkár, Karol bol poctivý, cieľavedomý a venoval sa štúdiu. Aj napriek týmto rozdielom a odlišným pôvodom sú nerozluční priatelia.
Avšak stane sa niečo, čo ich rozdelí. A to niečo bolo keď Karol zastrelil jedného chalana, ktorý ohrozoval najskôr Sáru a potom chcel v amoku zabiť Viktora.
Keď Viktor videl, že táto udalosť nedobre vplýva na Karolovu psychiku, odišiel do Ameriky kde bývala jeho teta z rodinou. Touto udalosťou sa nepriamo priznal k tej vražde a tak aj pomohol Karolovi.
A potom to mala rýchli spád, kde bola jedna udalosť za druhou.
Kniha bola písaná z dvoch pohľadov rozdelená na kapitoly a menšie podkapitoly. Kapitoly sa striedali medzi životom Karola v Nemecku a Viktora v Amerike.

Karol:

So svojou rodinou sa presťahoval do Nemecka (do Mníchova), kde aj študoval medicínu. Tu si našiel nových priateľov, s ktorými raz išiel na prejav Adolfa Hitlera. Taktiež tam boli rôzne udalosti a ľudia, ktorí ho nakoniec dostali do tajnej služby, kde sa postupne vypracoval na slušnú pozíciu. Ponemčil si meno na Karl a neskôr sa presťahoval do Berlína aj so svojou rodinou, ktorú si založil. Postupne sa mení obávaného dôstojníka SS.

Musím sa priznať, že príbeh Karola sa mi páčil oveľa viac ako Viktorov. Pre mňa bol omnoho zaujímavejší a napínavejší. Ale bolo to aj hlavne preto, že Karol žil v nacistickom Nemecku a táto téma ma zaujala. Autor perfektne vystihol podstatu tej doby a jeho opisy boli geniálne.

Viktor:

Bolo veľmi zaujímavé sledovať, ako sa Viktorov život menil v Amerike. Z ničoho sa pomaly vypracoval a stal sa niekým. Najskôr to boli len malé práce pre gang, ale ako sa dej odvíjal stal sa  pešiakom obávaného židovského gangu. A už to neboli len malé prácičky, ktoré neboli nebezpečné.
Vo Viktorovom príbehu ma dostala jedna pasáž, pri ktorej si myslím, že slabšie nátury by neudržali obsah svojho žalúdka vo vnútri. Ale práve takéto časti s presným a výstižným opisom dával knihe ten správny podtón. A človek si vedel presne vybaviť ľudí, miestnosti a to všetko čo sa dialo vôkol Viktora.


 V knihe sa nachádza niekoľko krvavých a násilníckych scén, ktoré nie sú určené pre každého čitateľa. Mne osobne nevadili presné vykreslenie krvavých scén. Práve naopak, vďaka nim si človek vedel predstaviť ako to v tej dobe chodilo.
Čítala som jeden názor čitateľa, ktorý tvrdil, že táto kniha nie je určená pre baby. Ale mýlil sa. Ja som ju prečítala a musím uznať, že je to perfektné a kvalitné čítanie. Takže baby vôbec sa nebojte tejto knihy kľudne po nej siahnite. :)
Okrem dvoch hlavných línii (život Karola a Viktora) tam bola aj tretia, ktorá bola z budúcnosti, avšak tá sa v knihe často neobjavovala. Dej týchto pasáž bol z roku 1948 a išlo o život Karola.
Treba uznať, že autor presne vie ako človeka prinútiť prečítať si aj druhý diel. Stačí napísať maximálne napínavý a otvorený dej.

Hodnotenie: 5/5


RoBerta_D*

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujeme, že navštevujete náš blog a sme rady za každý jeden komentár, ktorý nám tu zanecháte ;)